Τρεῖς εἶναι οἱ βασικοὶ σταθμοὶ τοῦ ἀνθρώπου: γεννιέται, ζεῖ, πεθαίνει. Δὲν θυμᾶται τὸ πρῶτο, δὲν καταλαβαίνει τὸ τρίτο καὶ ξεχνᾶ νὰ χαρεῖ τὸ δεύτερο.  

Διαβάζοντας την εικόνα των Χριστουγέννων

Κάθε εικόνα είναι κι ένα ολόκληρο βιβλίο, που μας διδάσκει. «Βιβλία των αγραμμάτων» ονομάζει τις εικόνες ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, γιατί αποτυπώνονται εκεί παραστατικά η διδασκαλία της Εκκλησίας  ή και οι βίοι των αγίων. Αυτά, δηλαδή, που ένας μορφωμένος θα διάβαζε σε διάφορα βιβλία.

Στην εικόνα  της Γεννήσεως του Χριστού  πολλές είναι οι λεπτομέρειες εκείνες που αξίζουν ιδιαίτερο σχολιασμό, επειδή κρύβουν ένα βαθύ συμβολισμό και αποκαλύπτουν την επίδραση της πατερικής γραμματείας στις χριστιανικές εικαστικές τέχνες.

Στόχος του προγράμματος είναι να προσεγγίσουν οι μαθητές μέσα από την εικόνα της γεννήσεως του Χριστού το μήνυμα και το θεολογικό πλαίσιο της εορτής.


Φάσεις εκπαιδευτικού προγράμματος

Φάση 1η
Υποδοχή των μαθητών στο Μουσείο. Εισαγωγή στο θέμα. Καταιγισμός ιδεών.

Φάση 2η
Οι μαθητές παίρνουν πληροφορίες για το θέμα με προβολή  σχετικού ντοκιμαντέρ.

Φάση 3η
Ακολουθεί ξενάγηση στις αίθουσες που έχουν επιλεγεί για το συγκεκριμένο πρόγραμμα και οι μαθητές συσχετίζουν τις πληροφορίες που πήραν με τα εκθέματα του Μουσείου.

Φάση 4η
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και συμμετέχουν σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες με χρήση tablets.

Φάση 5η
Το Πρόγραμμα ολοκληρώνεται με την κοινή σύναξη των μαθητών στην κεντρική αίθουσα του Μουσείου, για την παρουσίαση των εργασιών και την συνολική αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Προγράμματος.